Inleefreis Madagaskar

Foto 1

Wat begon als een droom van enkele van onze paters Assumptionisten en leerkrachten in augustus 2016 tijdens het EducareAA congres in Worcester (Boston, USA), is inmiddels realiteit: een samenwerkingsverband tussen Zepperen en Ejeda, tussen België en Madagaskar!

Een supergemotiveerd team van SAZ-leerlingen en leerkrachten trok in herfst 2017 voor de eerste keer op inleefreis naar het Assumptiecollege van Ejeda, Collège Michel Cannonne, in het zuiden van Madagaskar, een van de armste landen van Afrika. Onze leerlingen en leerkrachten gaven ter plaatse les en voorzagen de leerlingen daar van sport- en IT-benodigdheden. Ze deelden lief en leed met hun collega’s in Ejeda, maar gaven vooral via talloze gesprekken voor, tijdens en na de reis vorm aan de verdere uitbouw van dit ontwikkelings- en onderwijsproject. Ons eerste bezoek aan Madagaskar is de opstap geworden naar een duurzame samenwerking.

In oktober 2018 kwam het directieteam van het college van Ejeda, pater Romain en broeder Richard, op tegenbezoek in Zepperen: drie weken lang volgden en gaven ze lessen, gingen ze in dialoog met leerlingen, leerkrachten en andere leden van het schoolteam, werden vergaderingen bijgewoond, de directie geschaduwd… en uiteraard kregen onze Malgassische vrienden, naast een onderdompeling in het Vlaamse Assumptie-onderwijs, ook een stevig cultuurbad: frietjes en stoofvlees, verloren rijden met de Belgische treinen, een bezoek aan een afvalrecyclagebedrijf, aan de Zepperse Natlandhoeve, kennismaking met bier en Belgische chocolade, bezoeken aan Brugge, Maastricht, Gent, …!

2019 vertrok voor ons Madagskarproject met een vliegende start: op onze creadag op 15 januari werkten de derdejaars een hele dag rond de afvalproblematiek van plastiek, en realiseerden zij met afval (duizenden plastieken flessen en ander afvalmateriaal) onder leiding van onze wetenschapsleerkrachten een heus STEAM-project rond het thema Madagaskar: drie kunstige plastiektapijten staan buiten op het schooldomein tentoongesteld, langs de Kasteelstraat, met oa. de vlag van Madagaskar, baobabs en lemuren. Binnen de school worden twee prachtige, manshoge lemuren tentoongesteld, die door de leerlingen tot ‘Ejeda’ en ‘Zepp’ gedoopt zijn. Kijk zeker op het volgende info- of opendeurmoment of je hen niet kan spotten, ze gaan graag met jou op de foto! Zo werken we met dit STEAM-project aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de UN: SDG4 kwaliteitsonderwijs, SDG 12 duurzame consumptie en productie, SDG 13 klimaatactie, SDG 14 leven in het water. Heel ons project staat in het teken van SDG 17 partnerschappen om de ontwikkelingsdoelen te bereiken.

In 2020 gaan we voor de tweede keer met leerlingen en leerkrachten naar Ejeda op inleefreis.

Ons Madagaskarproject, dat inmiddels voor de tweede keer een rekening via de Koning-Boudewijnstichting heeft verkregen, wordt gedragen door ons leerlingen- en schoolteam. Het krijgt ook internationale steun van de stichtende orde van de school, de paters Assumptionisten. Naast de warme steun en sympathie van onze inwonende paters, kregen we in november 2018 namelijk bezoek van de conseil d’Europe en op woensdag 23 januari 2019 van niemand minder dan de vicaris-generaal van de orde, pater Marcelo Marciel.

Wil je meer weten of dit mooie project steunen, dan vind je alle info in deze brief

deze brief.

Of bekijk ons fotoalbum

Fotoalbum Madagaskar

← Terug naar het overzicht